تاریخ تمدن

تاریخ تمدن

مستند داستان تمدن
تاریخ تمدن

تاریخ تمدن

مستند داستان تمدن

مهاجرت آریایی ها در کدام جهت جغرافیایی!

از بینندگان مستند داستان تمدن نوشته است: آریایها مهاجرت نکردند بلکه برعکس از تمام دنیا به قلب زمین یعنی به ایران امدند و کاسی ها خود اریایی بودند.

این نظریه ایست که پیش از این طرح گردیده است. اگر آریایی ها ساکنان بومی ایران هستند و مهاجر نیستند چرا با بومیان دیگر نقاط ایران  اختلاف شدید نژادی و فرهنگی دارند و این در حالی است که اشتراکات وسیع نژادی و فرهنگی با اقوام هند و اروپا دارند! آریایی ها مهاجر هستند اما تا چه اندازه مادها و اشکانیان از نژاد آریایی هستند نیازمند مباجث گسترده تاریخی است. 

 

اما اینکه در همیشه تاریخ از چهار گوشه جهان ایران مورد هجوم و تاخت و تاز قرار گرفته است، تقریبا درست است نه مهاجرت از سراسر جهان به فلات ایران!  

 فرضیه مهاجرت جنوب به شمال آریایی ها شاید با این عنوان که در مستند داستان تمدن آمده است قابل اصلاح است که آرایی ها یک مهاجرت از مبدا سرزمین بکه، سومر، ایلام و انشان و پارسه تا هند و اورال را در حدود 4000 هزار سال پیش طی نموده اند. در این مهاجرت آریایی ها از سرزمین های جنوبی فلات ایران تا شمالی ترین نقطه اورال در آسیا را درنوردیدند و در نهایت در سواحل حاصل خیز دریاچه اورال تا کرانه های شرقی دریای خزر اردو زدند.

مهاجرت اول آریایی ها از جنوب به شمال 4000 هزار سال پیش

اما فرضیه مهاجرت شمال به جنوب آریایی ها نیز در دومین مهاجرت آنها از اورال به فلات ایران، هند و اروپا رقم می خورد، که به شکل مستند در مستند داستان تمدن در قسمت مهاجرت آریایی ها به تصویر کشیده شده است:

با نامساعد شدن شرایط اقلیمی و سرازیر شدن مهاجمان تازه از راه رسیده آلتایی، آریایی ها ناگزیر به ترک سرزمین خود به سمت فلات ایران، هند و اروپا گردیدند. مهاجمان تازه از راه رسیده اورال-آلتایی، سکاها و ماساگت ها بر اثر سرمای شدید، سرزمین های شرقی یخبندان و استپ های سیبری را به سمت جنوب برای یافتن چراگاه های مناطق گرمسیر و سرزمین های وسیع ترک می کنند. اقوام آلتایی از سمت سرزمین کوهستانی خشن و یخبندان ارتفاعات آلتای و دامنه های قله بلوخا در شرق آسیا، به سمت دشت های مجاور کوه های اورال و استپ های سیبری کشیده می شوند. 

در حدود 1400 سال قبل از میلاد آریایی ها در مهاجرت دوم، از شمال به سمت سرزمین های پایین دست، بخشی به همان سکونت گاه قبلی خود در هند و به خویشاوندان بومی هندی خود در هندوستان می پیوندند. و بخشی نیز تحت عنوان پارس در پارسه و انشان ساکن می شوند. و مادها نیز با تصرف سرزمین های ساحلی نیپور ها، آماردها و کاسی ها تا مرز کادوسیان در سواحل رود ارس و ماننا در جنوب دریاچه ارومیه کشیده می شوند. 

مهاجرت دوم آریایی ها از شمال به جنوب (فلات ایران) 1400 پیش از میلاد

اما فرضیه مهاجرت جنوب به شمال آریایی ها از مبداء ایران به سمت هند، قفقاز و اروپا صرفا به استناد برخی برماندهای باستانی است. با این حال هنوز علت ترک سرزمین ایران به سمت شمال در فرضیه مذکور نامشخص و مبهم باقی مانده است.

 کاسی ها و اقوام بومی ایرانی آریایی نبودند بلکه برعکس آریایی ها در مجاورت کاسی ها و حتی با پیوند خویشاوندی با کادوسیان تحت تاثیر فرهنگ و زبان و آئیین کاسی ها و کادوسی ها قرار گرفته اند. و اگر اشتراکات زبانی و فرهنگی هم دارند این آریایی ها هستند که وام واژه هایی از آنان را به میراث دارند. در غیر این صورت باید تمام اقوام بومی ایرانی نیپورها، آماردها، کادوسی ها، ماننا، لولوبی، قوتی ها، و حتی عیلامی ها را هم آریایی بدانیم که این با صراحت تاریخی ناشدنی است.

مهاجرت آریایی ها

لینک مستقیم دانلودمستند داستان تمدن (7) مهاجرت آریایی ها HD

مستند داستان تمدن (7) مهاجرت آریایی ها HD

تاثیر اقوام پیش آریایی ایران بر آریایی های مهاجر آنقدر زیاد است که باعث سردرگمی پژوهشگران تاریخی در تاریخ ایران باستان گشته است. تا جایی که آنها در این سردرگمی نمی توانند پیوند زبانی و تاریخی میان اوستا و زردشت را حل و فصل کنند. ادبیات اوستا خیلی قدیمی و دیرینه تر از زردشت است، اما در کل تاریخ ایران باستان، آن را بنام زردشت می خوانند! در حالی که اوستا نزدیک به یک هزار سال از زردشت دورتر و دیرینه تر است.

 در واقع اوستای اصلی کتاب مقدس کادوسیان پیش آریایی است که قبل از ورود آریایی ها در مجاورت اورارتو و در جنوب رود ارس می زیستند. پس از همزیستی مسالمت آمیز آریایی ها و مادها در مجاورت کادوسیان، آریایی هایی که پیش از این الهه پرست بودند، به آئیین اوستا و مجوس گرویدند و در حدود یگ هزار سال بعد زردشت ظهور می نماید و کتاب اوستا را که دچار تحریف شده بود بار دیگر اصلاح، بازنویسی و به عنوان کتاب مقدس پیروان زردشتی در می آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد